Verveling en stress zijn de grootste veroorzakers van overeten, dus ongezonde eetgewoonten liggen op de loer in de coronacrisis. Dit is natuurlijk heel nadelig voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid en je weerbaarheid. Hierbij wat tips om zo gezond mogelijk te eten en te drinken. Zodat je je niet alleen fit blijft voelen in deze vreemde tijd, maar ook als alles straks weer zijn normale loop neemt, je in vorm bent.

  1. 250 gram groente en twee stuks fruit per dag is het minimum, volgens Nederlandse gezondheidsrichtlijnen. Probeer je er in deze tijd ook aan te houden.
  2. Eet veel vezels en probeer goede vetten binnen te krijgen. Dit is goed voor je brein. Vezels zitten in volkoren producten, groente en fruit. Goede vetten zitten in noten, vette vis en bijvoorbeeld olijfolie. Eet niet te veel ongezonde vetten. Dat is niet goed voor je hart en vaten, en die krijgen het toch al zwaar genoeg met alle stress van deze periode. Ongezonde vetten zitten in onder andere dierlijke producten zoals boter en vet vlees.
  3. Drink water! Serieus, drink genoeg water. Minstens anderhalve liter per dag, je lichaam zal je dankbaar zijn.
  4. Beperk koffie- en alcoholconsumptie. Alcohol drinken is niet goed voor je slaapkwaliteit en kan gevoelens van angst in de hand werken, net als cafeïne. Te veel koffie (cafeïne) kan je een opgejaagd gevoel geven.
  5. Om genoeg vitamine D binnen te krijgen moet je elke dag ongeveer een kwartier tot een half uur met ontblote handen en gezicht in de buitenlucht. Als je niet naar buiten kan vanwege quarantaine of een lockdown-situatie, probeer dit dan in het raam, op het balkon of in de tuin te doen. Als dit vaak niet lukt, overweeg dan een vitamine D-supplement.
  6. Eet rustig, kauw goed en neem je tijd voor een maaltijd. Zo merk je beter of je genoeg hebt gehad. Eet niet tot je propvol zit, maar tot je een voldaan gevoel hebt en stop dan. Restjes kun je laten liggen en later opeten of ergens anders in verwerken.
  7. Leg bepaalde verleidingen (chips, chocolade) uit het zicht en probeer gezonde snacks in huis te hebben, zodat wanneer je gaat snacken uit verveling of stress, je alsnog goede producten binnen krijgt. Denk hierbij aan tomaatjes (ze heten niet voor niets SNACKtomaatjes!), komkommer, nootjes en fruit. Als je toch behoefte hebt aan iets met minder voedingswaarde, zoals chocola of chips, koop dan kleine porties, zodat je er niet te veel van kan eten. Want dit geldt ook: gun jezelf een pleziertje.
Comments to: Let op je voeding. Tips om fit en gezond te blijven.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Care4Corona Fotoboek

Een selectie uit de 2.700 inzendingen voor de Care4Corona Fotowedstrijd, verzameld en gebundeld in dit unieke fotoboek. De heftige, ontroerende en inspirerende foto’s met verhalen laten een compleet beeld zien van de eerste maanden van de Coronacrisis in Nederland.

Bestel

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.