Nu we al een paar weken aan huis gekluisterd zitten en nagenoeg niet meer de deur uit gaan, merken veel mensen dat ze in gewicht aan het toenemen zijn. Wat is er aan de hand? En hoe kunnen we die toenemende kilo’s een beetje indammen?

Stabiel gewicht

Wanneer je al jaren een stabiel gewicht hebt, is er sprake van een evenwicht in de energie-inname en het totaal aan energie dat wordt verbruikt. Gewichtstoename treedt dus op wanneer er gedurende een langere periode dan een week meer energie binnen komt dan verbruikt wordt. Een fenomeen dat je bijvoorbeeld ook vaak ziet tijdens de zomervakantie. En logischerwijs: ook nu, tijdens de coronacrisis. Zeer waarschijnlijk zullen we nog wel een tijdje vanuit huis moeten werken. Onze dagelijkse activiteiten, zoals met de fiets naar het werk, een rondje park met collega’s tijdens de lunchpauze, en de trap op en af naar de koffieruimte, ontbreken daardoor. Raadzaam dus om eens kritisch naar jouw eet- en beweeggedrag te kijken.

Dagelijkse energiebehoefte

Jouw dagelijkse energiebehoefte kan berekend worden aan de hand van de volgende formule: dagelijkse energiebehoefte = ruststofwisseling + energie voor activiteiten. De ruststofwisseling, ook wel rustmetabolisme genoemd, bepaalt voor ongeveer 75% jouw energiebehoefte. De overige 25% wordt bepaald door de mate van lichamelijke activiteit. Werk jij bijvoorbeeld in de zorg en sta en loop je de hele dag, dan verbruik jij meer energie dan iemand die met de auto naar zijn werk gaat en vervolgens de hele dag op een stoel achter zijn of haar bureau zit. Kortom, de totale energiebehoefte verschilt dus sterk per individu.

Sporten om af te vallen

Misschien had je zelf ook al bedacht dat de gewichtstoename met name te wijten is aan het gebrek aan (of de sterke afname van) lichaamsbeweging. Toch is het niet zo dat we per se moeten sporten om af te vallen. In een artikel in de British Journal of Sports Medicine waarschuwen artsen dat sport onterecht wordt gezien als een manier om overgewicht te bestrijden. Hoewel beweging goed is om allerlei ziektes te voorkomen, stimuleert het niet per direct gewichtsverlies. De Mayo Clinic, een gerenommeerde onderzoeksgroep uit de Verenigde Staten, onderschrijft dit bericht. Volgens hen blijkt uit onderzoek dat je niet afvalt door alleen te sporten. Het blijkt heel onwaarschijnlijk dat je snel gewicht verliest met een streng trainingsprogramma.

Voeding als middel om gewichtstoename te bestrijden

Of iemand afvalt wordt met name bepaalt door wat iemand eet (en drinkt: alcohol is een echte dikmaker, in dit artikel lees je er meer over). Het is 70% afhankelijk van voeding en ‘slechts’ 30% van sporten. Je kunt afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar je kunt (haast) niet afvallen door ongezond te eten en veel te sporten. Vooral je voeding is dus van invloed op je gewicht, maar als jij minder beweegt, maar wel hetzelfde als altijd blijft eten, is het heel logisch dat je langzaam in gewicht toeneemt. Je energieverbruik is immers omlaaggegaan.

Stress-eten

Misschien merk je ook wel dat je meer eet dan anders, of vaker. Je dagelijkse routine is nu totaal anders en misschien ervaar je ook wel stress door deze onzekere situatie. Bekend is dat veel mensen meer gaan eten als ze gespannen zijn.  Misschien eet je ongemerkt de hele dag door. Dat hoeft nog niets eens per se ongezond eten te zijn, maar het vermeerdert wel je energie-inname.

Vaste tijden

Om gewichtstoename te voorkomen kun je het volgende doen: Eet niet de hele dag door. Wanneer je steeds kleine beetjes eet, ben je nooit goed verzadigd en zal je al snel weer wat te eten pakken. Probeer in plaats daarvan op vaste tijden te eten. Zoals bijvoorbeeld ontbijt, lunch en diner op vaste tijdstippen met minimaal drie uur ertussen. Afhankelijk van je behoefte kan je tussendoor iets kleins eten. Zo voorkom je te grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

Bewegen als medicijn

Wie na bovenstaande denkt: laat dat sporten dan nu maar zitten, pas op! Hoewel je er dus niet zo snel door afvalt is bewegen wel het meest belangrijke “medicijn” voor het lichaam. De World Health Organization (WHO) adviseert mensen om dagelijks actief te blijven om zo meer controle te krijgen en houden over hun eigen gezondheid. Enkele feiten:

  • Elk jaar overlijden mimimaal 1,9 miljoen mensen als gevolg van een inactieve leefstijl;
  • Elke dag 30 minuten bewegen reduceert de kans op meer dan 40 verschillende chronische aandoeningen;
  • Fysieke inactiviteit is een onafhankelijke risicofactor voor diverse chronische ziekten;
  • Regelmatig bewegen en sporten zorgt voor een vitaal gevoel;
  • Van regelmatig sporten worden we sterker en voorkomen we blessures.

Bewust actief

We weten dat lichaamsbeweging gezond voor ons is, maar betekent dit dat we onszelf elke dag minstens een uur in het zweet moeten werken? Het antwoord op deze vraag is absoluut: ‘nee’. Het is veel zinvoller om in het dagelijks leven bewust actiever te zijn. Ga in plaats van met de auto, lopend of op de fiets boodschappen doen. Of wandel na het avondeten elke dag op een vast tijdstip een rondje met je partner. Wil je daarnaast toch nog iets actiever zijn, bedenk dan goed wat haalbaar is en stel een realistisch plan op. Drie keer in de week hardlopen, waarbij je de juiste manier van opbouw hanteert om blessures te voorkomen, kan een goede manier zijn om aan je conditie te werken. Ga vooral geen dingen doen waarvan je weet dat je het niet vol gaat houden.

Comments to: Kom je aan in deze tijd? Let vooral op hoe je eet

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Care4Corona Fotoboek

Een selectie uit de 2.700 inzendingen voor de Care4Corona Fotowedstrijd, verzameld en gebundeld in dit unieke fotoboek. De heftige, ontroerende en inspirerende foto’s met verhalen laten een compleet beeld zien van de eerste maanden van de Coronacrisis in Nederland.

Bestel

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.