Heb jij last van ongewenste coronakilo’s? Hang je meer dan je eigenlijk zou willen op de bank? Nu de sportscholen voorlopig nog gesloten blijven, komt het extra aan op onze eigen wilskracht. Personal trainers Radmilo Soda en Dokus Dagelet geven tips om deze periode goed door te komen. Zo verstrek je je immuniteit en mentaliteit.

Om je zowel fysiek als mentaal goed te voelen moet je op een combinatie van factoren letten, benadrukken personal trainers Radmilo Soda en Dokus Dagelet. Ze doelen op bewegen, voeding, slaap én je gedachtes. Zijn die allemaal met elkaar in balans hebt, dan krijg je meer energie. Eén ding aanpakken heeft daarom weinig zin. Wil je echt een optimale verbetering, dan zal je aan alle factoren moeten werken. Hoe? Dat leggen zij hieronder uit.

Houd vast aan je gewone ritme

Allereerst is het belangrijk om een vast ritme of routine aan te houden. Veel mensen gaan deze periode later naar bed en slapen uit. Radmilo Soda blijft om 6 uur opstaan om te sporten en daarna gaat hij naar zijn sportstudio. ‘Ook nu die gesloten is, blijf ik gaan om daar bijvoorbeeld wat op te knappen. Door mijn oude ritme vast te houden, heeft mijn lichaam weinig last van de coronatijd.’ Ook Dokus Dagelet zweert bij een vaste structuur. ‘Ik sta op dezelfde tijd op als anders en begin met bewegen. Bijvoorbeeld met de zonnegroet, daar zit alles in en je kunt hem aanpassen aan je eigen wensen. Daarna ga ik met meer focus aan het werk.’

Beweeg extra

Je haalt energie uit je lichaam door regelmatig te bewegen. Omdat we thuiszitten, bewegen we van nature minder. Dus moeten we daar extra op letten. Radmilo Soda: ‘Maak een lange wandeling, ga fietsen of doe wat oefeningen. Dat is heel belangrijk, zo versterk je je immuniteit. En het is een mentale uitlaatklep. Door te bewegen raak je frustratie kwijt en je krijgt er energie voor terug.’ Wat ook kan helpen, is jezelf uit te dagen en een doel te stellen. Er zijn niet voor niets zoveel challenges online nu, het is een goede stok achter de deur om jezelf gaande te houden. ‘Wat wil je kunnen voor de zomervakantie bijvoorbeeld? Bepaal wat je daarvoor moet doen. En oefen dat elke dag’, zegt Dokus. Zij maakt dagelijks een handstand, tot ze die helemaal onder de knie heeft.  Daarnaast adviseert ze om ook je dagelijkse leven dynamischer te maken met net iets meer beweging. ‘Parkeer je auto bijvoorbeeld verder weg waardoor je meer moet lopen, pak de trap in plaats van de lift. Doe je boodschappen lopend. Of ga heel overdreven schoonmaken, dan maak je er een workout van.’

Minder koolhydraten

Nu mensen veel thuis zitten en zich vervelen, vliegen de coronakilo’s er soms aan. Als je minder beweegt, is het extra belangrijk om te letten op wat je eet. Radmilo geeft als tip dat er maximaal één handjevol koolhydraten (zoals pasta) op je bord mag liggen. De rest van de maaltijd, vier handenvol, moet bestaan uit eiwitrijke producten. Dat kan van alles zijn, zoals vis, vlees, zuivel, noten, avocado’s of peulvruchten. Dat zou een gezonde verdeling zijn, terwijl een bord er meestal andersom uitziet met veel pasta en beetje groente. Radmilo: ‘Pasta zet je om in vetten, dat is alleen goed om te eten als je daarnaast veel sport.’

Kies voor kiemgroenten
Dokus zweert bij kiemgroenten, daarin zitten veel vitamines. ‘Het werkt heel simpel. Je koopt zaden bij de natuurwinkel en stopt die thuis in potjes, even in het donker zetten en na aan een paar dagen heb je al kiemgroente zoals broccolizaadjes, alfalfa of radijs. Het is heel lekker powerfood. Je doet wat op je boterkam met kaas, in de salade of eet gewoon een plukje als tussendoortje,’ aldus Dokus. ‘Ik ben geen voorstander van de hele dag hysterisch op je eten letten, maar ik probeer zo veel mogelijk natuurlijk en gevarieerd te eten. Zie je lichaam als een auto, daar gooi je ook geen rotzooi in waardoor hij niet meer soepel rijdt. Bedenk voor je iets eet: is dit wat mijn lichaam nodig heeft?’

Mentaal

Om te voorkomen dat je neerslachtig wordt adviseert Radmilo vooral bezig te blijven. Hij benadrukt dat een mens een sociaal wezen is, zoek dus juist anderen op in coronatijd. ‘Ga samen wandelen, buiten sporten, alles op gepaste afstand natuurlijk. Zoek je dierbare op, zodat je je verhaal kwijt kunt.’ Wat ook helpt is om afleiding te zoeken in iets nieuws leren, of juist een oude hobby weer oppakken. ‘Ik ben weer gaan gitaarspelen.  Of ik kijk naar een interessante documentaire waar ik vroeger nooit de tijd voor had. Als ik nieuwsgierig ben, blijf ik metaal sterk.’

Slapen

Goede slaap is in deze periode ook extra belangrijk. Als je niet genoeg slaapt, raak je uit balans of krijg je eerder een blessure bij het sporten. Dokus adviseert voor een goede nachtrust om niet te laat te eten en overdag zo veel mogelijk naar buiten te gaan. ‘’s Avonds schermen uit en ga een boek lezen. Als je niet in slaapt kunt vallen, helpt de ‘4-7-8’ ademhaling oefening van Andrew Weil.’

Gedachtes

Mensen hebben de neiging om in deze periode sombere gedachtes te ontwikkelen, gelukkig kun je je brein positief beïnvloeden. Voor Dokus was het “gratitude” dagboek een eyeopener.  Elke dag schrijf je drie dingen op waar je dankbaar voor bent, dat mogen hele kleine dingen zijn zoals de blik van iemand, de zon die schijnt of een mooie poster die je ergens zag hangen. ‘Ik ben hierdoor echt anders gaan denken, positieve zaken vielen me meer op. En gedachtes bepalen je energie. Als je denkt dat iets zwaar is, wordt het ook zwaar. Door positief te denken, wordt alles lichter.’  Wat ook helpt, is om iets kleins te veranderen in je vaste routine. ‘Poets je tanden eens met links in plaats van rechts, of zit een keer aan een andere plek aan tafel. Iets heel kleins aanpassen, zorgt al voor andere verbindingen in je hersenen en dat kan iets heel leuks brengen.’

Kader:

  • Kijk op Soda Bodyfit voor quarantaine workout video’s.
  • Of koop voor 1,99 de app BandZe waar je met elastieken thuis 160 oefeningen kunt doen.
  • Blijf mentaal fit met een dagelijkse dosis Zentijd. In 8 minuten biedt NPO 3FM dj Angelique Houtveen een dagelijks rustpunt op het KRO-NCRV-kanaal op YouTube en als podcast te beluisteren via nl, Apple Podcasts/iTunes, Spotify, Stitcher, Pocket Casts, Google Podcasts en de 3FM app
Comments to: Tips van personal trainers om fysiek en mentaal fit te blijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Care4Corona Fotoboek

Een selectie uit de 2.700 inzendingen voor de Care4Corona Fotowedstrijd, verzameld en gebundeld in dit unieke fotoboek. De heftige, ontroerende en inspirerende foto’s met verhalen laten een compleet beeld zien van de eerste maanden van de Coronacrisis in Nederland.

Bestel

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.