Nu we niet meer op ons werk hoeven te verschijnen, de kinderen de hele dag thuis zijn, en de sportklasjes zijn afgelast, valt veel structuur weg. Dat kan leiden tot onrust, stress en neerslachtigheid. Het is daarom van belang dat je zelf structuur aanbrengt in je dag.

De volgende tien tips helpen je daarbij

  1. Houd een vaste tijd aan waarop je naar bed gaat en opstaat. Probeer ongeveer zeven tot negen uur te slapen en pas deze tijden daarop aan.
  2. Maak een vaste ochtend- en avondroutine. Als je die al had, probeer die dan aan te houden. Voer eventueel aanpassingen aan waar je dat prettig vindt, of waar het nodig is vanwege de veranderde omstandigheden.
  3. Probeer drie maaltijden per dag te eten, op vaste tijden, en bouw je bezigheden hier omheen. Zo heb je een verloop in de dag, en voorkom je dat je vergeet te eten of juist de hele dag door aan het snacken bent.
  4. Bedenk aan het begin van de dag wat je wanneer gaat doen, of liever nog: de avond van tevoren. Dit kan je inpassen in je avond- of ochtendroutine. Denk hierbij ook aan momenten dat je wil gaan bewegen, boodschappen doen of een vriend wil bellen.
  5. Maak lijstjes, van dingen die je wil doen, die nog moeten gebeuren of gewoon van boodschappen die je bent vergeten. Deze lijstjes kun je gebruiken bij het maken van je dagplan.
  6. Als je kinderen hebt en de zorg voor deze kinderen met iemand deelt, maak dan afspraken over de planning die je maakt voor jezelf en maak ook (eventueel samen) een plan voor de kinderen, zodat deze met elkaar gelijklopen.
  7. Plan ook momenten voor verbinding met geliefden en familie. Normaal gesproken zou je misschien etentjes met ze plannen, maar omdat die nu niet meer doorgaan kan je ook de digitale contactmomenten (of diners!) plannen. Zo voorkom je dat je steeds op het verkeerde moment belt.
  8. Ook momentjes voor jezelf en ontspanning, of even helemaal niks, zijn heel belangrijk en verdienen een plek in je dag. Als je merkt dat je niet aan jezelf of aan ontspanning toekomt, maak het jezelf dan makkelijk en plan het in.
  9. Stem af met je huisgenoten wie wat doet, bijvoorbeeld dat de één eerst gaat thuiswerken en dat de ander dan de kinderen lesgeeft en dat er daarna gewisseld wordt of een gezamenlijk moment is.
  10. Stel haalbare doelen voor jezelf. Het is niet nodig en niet mogelijk om alles goed te doen, en door te veel te willen zet je jezelf alleen maar onnodig onder druk. Haalbare doelen, in kleine stappen, maken de kans dat je alles gedaan krijgt groter. Op die manier kan je trots zijn op jezelf en tevreden met de resultaten van je inzet.
Comments to: 10 tips voor meer structuur

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Rubrieken

Care4corona Fotowedstrijd

Tentoonstelling fotowedstrijd

Van zaterdag 8 augustus t/m zondag 20 september is de tentoonstelling PANdemIC te zien in Museum Hilversum met foto’s van de Care4Corona Fotowedstrijd. Reserveer kaartjes voor de tentoonstelling

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.