Ervaar jij door de coronacrisis veel stress of zelfs angst? Alleen al doordat we nu in zo’n onzekere tijd leven waarin veel zaken spelen waarover we geen controle hebben, is het een logische reactie. Proberen de nare gedachten los te laten en meer in het moment te leven, helpt. En er is meer dat je kunt doen om die onprettige gevoelens beter te hanteren.

1. Zoek steun en verbinding

Praat met iemand die je vertrouwt over je gevoelens. Je bent zeker niet de enige die zich zo voelt. Praten over je gevoelens kan enorm opluchten. Nu fysiek contact wordt afgeraden, zijn er genoeg andere manieren om te communiceren, zoals online chatten of videobellen (FaceTime, Zoom).

2. Onderzoek de gevoelens die je hebt

Hoe komt het dat je je zo voelt? Welke gedachten zitten erachter? Check of die gedachten wel kloppen. Zijn er andere manieren om naar de situatie te kijken? Welke zijn dat? Wat levert het op om zo te denken? Ben je bijvoorbeeld heel bang om geïnfecteerd te raken, ga dan na hoe groot die kans is. Behoor je tot de kwetsbare groep? Lukt het je niet om afstand te houden tot anderen?

De kans dat je als gezond mens doodgaat aan corona is heel klein. Door veel verontrustende nieuwsberichten hier over te lezen, kan je angst ervoor onnodig groot worden. Een feit is dat wie zich aan de richtlijnen van het RIVM houdt, waarschijnlijk niet ziek wordt. Hou je bij de feiten, dat geeft rust.

3. Schrijf je gedachten en gevoelens op papier

Kies een rustige plek om dit te doen, zet je telefoon op stil, en pas geen zelfcensuur toe. Het schrijven is alleen voor jou en hoef je niet te delen met anderen. Dit kan helpen om het gevoel te verwerken en te verminderen.

4. Beperk het zoeken van informatie op internet

Er gaat heel veel nepnieuws rond, op fora vinden levendige verbale gevechten plaats tussen pro- en contra-types. Op onafhankelijke nieuwsbronnen staat veel ernstig corona- nieuws.

Steeds alle berichten volgen wakkert het onrustige gevoel dat slecht nieuws geeft, aan. Beperk je tot het checken van het nieuws tot een paar keer per dag. En kies alleen voor betrouwbare bronnen (RIVM.nl, NOS, Thuisarts, kranten, enzovoort).

5. Zoek afleiding

In plaats van je te richten op de stroom aan verontrustende berichten kun je ook bewust kiezen voor ander soort informatie en positieve input. Verzet je zinnen. Er zijn ook veel mooie ontwikkelingen in deze crisis, zoals initiatieven om anderen te helpen en contact tussen mensen dat er eerst nauwelijks was. Bijvoorbeeld in buurten waar mensen vrij anoniem naast elkaar wonen, ontstaan bewegingen om elkaar te helpen.

Ook zijn er allerlei sites die nu mooie tentoonstellingen, voorstellingen, films en documentaires gratis aanbieden. Voor je het weet bij je uren verder en voel je je geïnspireerd en opgeladen.

We bespraken in een eerder artikel hoe je ankeren kan gebruiken om om te gaan met angst, lees: Ankeren. Tip om om te gaan met angst in tijden van corona

Comments to: 5 tips tegen stress en angstgevoelens.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Rubrieken

Care4corona Fotowedstrijd

Tentoonstelling fotowedstrijd

Van zaterdag 8 augustus t/m zondag 20 september is de tentoonstelling PANdemIC te zien in Museum Hilversum met foto’s van de Care4Corona Fotowedstrijd. Reserveer kaartjes voor de tentoonstelling

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.