Wat is jouw beeld bij het woord angst? Waar denk je aan? Misschien dienen zich meteen situaties aan waarbij je weleens angst hebt ervaren. Hoe ervaar jij angst en wat doe je er dan vervolgens mee?  

Vanuit ons werk is onze ervaring dat mensen angst vaak als iets negatief zien en er ook veel lading op leggen. Kortom: we willen het als het even kan zo veel mogelijk voorkomen of er zo snel mogelijk vanaf.

Wij willen je uitnodigen om te onderzoeken hoe jij tot nu toe over angst denkt en wat je er mee doet. En dat naast een, misschien nieuwe, manier van kijken te leggen. Wie weet kom je nog tot mooie inzichten. Kijk je mee?

De ene angst is de andere niet

Om te beginnen is het goed om te weten dat er 2 soorten angst zijn:

  1. Reële angst: Dit is een functionele, gezonde en heel natuurlijke angst die ons waarschuwt voor levensbedreigend gevaar. Denk hierbij aan de leeuw die voor je staat. Dit is angst die we maar beter kunnen volgen en waar we niet teveel over moeten nadenken over wat er nu precies aan de hand is. Het is angst die voortkomt uit een diep verlangen om te leven.
  2. Irreële angst: Dit is een disfunctionele, ongezonde en onnatuurlijke angst. Een angst die we laten voortkomen uit niet kloppende gedachten over onszelf. Huh? Wat? Dat moet je misschien nog een keer lezen. Een mooi voorbeeld hiervan is: Stel je voor dat je een presentatie gaat geven. Je bent van tevoren gespannen en angstig. (bewust /onbewust)

    Gedachten kunnen zijn:
    – Als ik het niet goed doe dan vinden ze mij vast een slechte medewerker
    – Ik MOET het echt wel goed doen, want wat zullen ze anders van mij denken?
    – Ze vinden mij vast niet goed genoeg om dit te doen.
    – Ooooh, de manager en de directeur zijn er ook. Ik heb dat nog nooit gedaan en ik denk dat ik dat niet op de juiste manier kan.

    Kortom: de gedachte is dat het slecht met je zou kunnen aflopen als je dit gaat doen of niet goed doet. Maar ben je echt in levensgevaar? NEE.

    De angst zelf voelt wel als heel echt (het is ook een echte emotie). De dreiging bestaat alleen in je hoofd door wat je op dat moment denkt. In dit voorbeeld kijk en denk je op dat moment dus in de basis op een niet positieve manier naar jezelf, vanuit daar ga je negatief denken en creëer je je gevoel, angst.

Angst krijg je niet, angst creëer je

Opgelet, hier komt de nieuwe manier van kijken!

In onze ervaring is helpend om te gaan zien dat angst een gevoel is wat je zelf creëert. 100%. ALTIJD.  Door het op deze manier te zien pak je eigenaarschap over je gevoel en de invloed om deze te veranderen. Het kan zeker zo lijken dat je angstig wordt door iets wat er gebeurt om je heen maar in de basis heeft je angst daar niks mee te maken.

Angst is een interne reactie. Meestal vindt dit plaats en activeer je dit op een diep onbewust niveau.

Als je kijkt naar angst als iets wat je overkomt,  als iets wat je krijgt, als iets waar je geen invloed op hebt dan kan je alleen maar hopen dat het weggaat of over gaat.  Dan wil je er zo snel mogelijk vanaf. Met andere woorden, je gaat ertegen in de weerstand. En het lastige daarvan is dat alles wat je aandacht geeft groeit, ook als het negatieve aandacht is. Net doen alsof je niet bang bent werkt ook niet. Je angst gaat er namelijk niet mee weg, hij gaat alleen maar onder de radar en je blijft je energie en je gedrag er wel vanuit beïnvloeden. Alleen nu onbewust. Je maakt jezelf dan als het ware het slachtoffer van jezelf gecreëerde emotie en je geeft daarmee alle regie uit handen. Met alle gevolgen van dien.

Angst heeft een functie

Het is ook helpend om te zien dat angst een functie heeft. Dat je ‘m creëert met een reden en om jezelf van dienst te zijn. Reële angst geeft je in een split second richting en zet het je aan tot de juiste actie. Dit om echt te kunnen overleven. Heel nuttig. Irreële angst geeft je feedback. Feedback op basis waarvan je kan bijsturen. Want in de basis is deze angst een waardevolle boodschap van jezelf, aan jezelf, over jezelf. Een boodschap over in welke energie je eigenlijk zit en wat je vanuit daar aan het doen en creëren bent. (Angst voelt natuurlijk niet fijn) En dan kan je je dat maar beter bewust worden zodat je er ook voor kan gaan zorgen dat je terugkomt in je positieve kijk op jezelf en je goede energie. Daarmee los je je negatieve gedachten weer een beetje meer op. En daarmee reageer je anders in dezelfde situatie. Als je er zo naar kan kijken is je irreële angst juist iets heel bruikbaars en dus positiefs.

Irreële angst los je op door hem te gebruiken

De vraag die veel mensen ons stellen is ‘HOE los ik mijn angst op?’. De eerste stap is je angst herkennen en onvoorwaardelijk erkennen: als je bang bent dan ben je bang, of het nou reëel is of niet.  Als het reëel angst is, volg hem dan vooral zonder er met je hoofd tussen te gaan zitten. Als het irreële angst is volg dan de volgende stappen.

Dus in stappen:

  1. Irreële angst? JA
  2. Weet dat je deze angst helemaal zelf creëert en dat hij een functie heeft. Dat je jezelf er iets waardevols mee te vertellen hebt.
  3. Wees er nieuwsgierig naar.
  4. Laat ‘m toe en vrij. Voel ‘m volledig, zonder weerstand en de drang om hem te controleren of analyseren.
  5. Wees ontvankelijk voor de boodschap en accepteer die.
  6. Voel de helderheid en het goede gevoel die daarna als vanzelf in je naar bovenkomen.

Het is goed om aan te geven dat dit de nodige oefening vergt dus geef niet op als het even niet lukt. Er komen genoeg “oefen” momenten voorbij. En mocht het niet lukken dan kan je dat ook weer als informatie gebruiken om te onderzoeken wat je zit te doen en waarin je jezelf nog tegenhoudt om je angst te voelen. Want onthoud ‘Als je je goed wilt voelen, moet je goed voelen’.

Wij wensen je veel oefenplezier en heb je vragen? Laat het ons weten via vragen@care4corona.nl

Edith & Martijn

Comments to: Angst is zo erg nog niet

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Care4Corona Fotoboek

Een selectie uit de 2.700 inzendingen voor de Care4Corona Fotowedstrijd, verzameld en gebundeld in dit unieke fotoboek. De heftige, ontroerende en inspirerende foto’s met verhalen laten een compleet beeld zien van de eerste maanden van de Coronacrisis in Nederland.

Bestel

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.