Kan je immuniteit voor het virus krijgen? Hoe lang gaat deze periode duren? Wat zullen de wereldwijde gevolgen zijn? En hoe kwetsbaar zijn mijn ouders? Onzekerheid kenmerkt deze crisis. Veel is nog onduidelijk, en antwoorden zijn er meestal niet. Door de crisis worden we met onze neus op de feiten gedrukt: we hebben net zo veel controle op de wereld als op een fietstoerist in Amsterdam. Hoe gaan we daar in hemelsnaam mee om?

Machteloosheid

Onzekerheid kan veel emoties met zich meebrengen. Machteloosheid bijvoorbeeld, wanneer we toekijken hoe de gezondheid achteruitgaat van een geliefde terwijl we niet in de buurt mogen komen. Angst, omdat we geen duidelijk toekomstbeeld hebben. Deze emoties willen we liever niet voelen. Een manier om daar mee te gaan is om zo veel mogelijk zekerheid te creëren door dingen te doen waardoor we een gevoel van controle ervaren.

Controledrift

Evolutionair gezien is dat heel functioneel: bij dreigend gevaar nemen we actie om het gevaar te wenden, zo zijn wij ingesteld als mensen. Echter bij een onzichtbare vijand als deze is, naast het volgen van de RIVM-maatregelen, niet direct iets te doen om het virus af te wenden. Dat voelt gek, en maakt dat onze irrationele oerinstincten naar boven komen. Uit verschillende psychologische onderzoeken blijkt dat het gevoel van controle angst vermindert, en ervoor zorgt dat we meer pijn kunnen verdragen. Dit fenomeen duikt op verschillende manieren op.

Gedrag

Zo is al vaker genoemd dat het hamsteren van wc-papier een manier is om controle uit te oefenen op deze situatie. Ook naar de sportschool gaan of het zorgen voor plantjes is daar een voorbeeld van. Als we vaker naar de sportschool gaan ervaren we meer controle over onze gezondheid. Als we een plantje voldoende water geven hebben we een gevoel van invloed op zijn groei. Dit in tegenstelling tot de onzekerheid die het leven onherroepelijk met zich meebrengt.

Schuld

Een andere uiting van controledrift is de neiging om onszelf de schuld te geven van zaken waar we geen controle over hebben. Als we ons zelf de schuld geven dan behouden we namelijk de controle, en dat is minder eng dan toegeven dat we geen invloed hadden op wat er gebeurde. Dat zou betekenen dat het nog een keer zou kunnen gebeuren. Het is dan soms makkelijker om onszelf de schuld te geven, dat betekent dat we het hadden kunnen voorkomen.

Bijgeloof

Een derde manier om meer controle te ervaren is bijgeloof. Een speciaal kettinkje dragen als je naar buiten gaat waarvan je het idee hebt dat het helpt om besmetting te voorkomen. Bijgeloof neemt toe tijdens stressvolle tijden als deze.

Geluk

Hoewel controle een illusie is, is de hang ernaar zeker niet slecht; de mate dat iemand denkt invloed te hebben op zijn omgeving is namelijk een voorspeller van geluk. Als we allemaal de overtuiging hadden dat we geen controle hadden dan zouden we geen motivatie hebben om bijvoorbeeld naar ons werk te gaan. De illusie zet dus aan tot actie en brengt ons verder.

Cirkel van invloed

Toch is het ook belangrijk om wel enig onderscheid te maken tussen waar we controle op hebben, en waarop echt niet. Anders stoppen we onnodig energie in dingen die zeker tot niets leiden, en dat is zonde! Met behulp van de ‘cirkel van invloed’ kun je daar achter komen.

  1. Teken jouw cirkel van betrokkenheid: Alles waar jij je mee bezighoudt, waar je tijd en aandacht aan besteedt, valt daarbinnen. Denk hierbij aan de gezondheid van je ouders, je financiële toekomst, thuis lesgeven of de verspreiding van het coronavirus over de wereld. Er zitten ook dingen bij die je graag zou willen doen maar nog niet gedaan hebt. En dingen die je doet, maar waar je liever niet betrokken bij wilt zijn. De cirkel van
  2. Binnen de cirkel van betrokkenheid bevindt zich een kleinere cirkel: de cirkel van invloed. In die cirkel schrijf je dingen op waar je invloed op hebt. Dit zijn dingen waar je door jouw gedrag verandering in kan aanbrengen. Bijvoorbeeld de relatie met mensen om je heen, wat je eet en hoe je dag wil indelen.

Nu je het onderscheid helder hebt, kan je besluiten waar je je focus op wil leggen. Vaak blijkt dat we veel bezig zijn met dingen waar we geen invloed op hebben. Dingen die thuishoren in de cirkel van betrokkenheid maar niet in die van invloed. Die zullen we moeten accepteren. Lastig wel, maar geeft uiteindelijk meer tijd voor dingen die ons gelukkiger zullen maken. Beter kun je je aandacht richten op jouw cirkel van invloed. Zo ervaar je minder onzekerheid in je dagelijks leven.

Comments to: De cirkel van invloed helpt in onzekere tijden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Care4Corona Fotoboek

Een selectie uit de 2.700 inzendingen voor de Care4Corona Fotowedstrijd, verzameld en gebundeld in dit unieke fotoboek. De heftige, ontroerende en inspirerende foto’s met verhalen laten een compleet beeld zien van de eerste maanden van de Coronacrisis in Nederland.

Bestel

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.