We leven eigenlijk behoorlijk voorgeprogrammeerde levens. Dat beseffen we vaak pas op het moment dat de dagelijkse structuur en verplichtingen waar we ons allemaal in schikken, wegvallen. Toch hebben we die structuur nodig. De verantwoordelijkheid bij het programma ligt nu bij jezelf. De uitdaging is dus om daar iets aangenaams en positiefs van te maken.

Corona heeft ons leven onverwachts en voor onbepaalde tijd compleet veranderd. Veel mensen ervaren hier ook negatieve effecten van op hun mentale gezondheid. De veranderingen, onzekerheden en onvoorspelbaarheid maken soms angstig en onrustig. Het thuiswerken, de kinderen gaande houden en bovenop elkaar leven leiden soms tot stress en irritatie. En afgesloten zijn van familie en vrienden kan eenzaam en verdrietig maken. Overal zie je het advies langskomen om vooral structuur aan te brengen in je dag, omdat werk en gezinsleven nu door elkaar gaan lopen. En het is waar, structuur brengt duidelijkheid en geeft afleiding. De dagschema’s die velen van ons delen op social media of die op koelkasten hangen, helpen mensen om een gevoel van doelloosheid en onrust te bezweren.

Plannen

Maar, hoe doe je dat, zelf structuur aanbrengen? Het sleutelwoord is plannen. Als je van tevoren uitstippelt wanneer je wat wil gaan doen, geeft dit je houvast en zal je meer voor elkaar krijgen. Het geeft een prettig gevoel controle over de dag te hebben. En het leuke is: nu anderen je niet meer dicteren wanneer je wat moet doen, kun je het meer zelf vormgeven. Was bijvoorbeeld het ontbijt altijd een haastmoment, waarbij iedereen snel een bakje muesli naar binnen werkte en hals over kop naar school dan wel werk vertrok? Nu kun je er een dagelijks gezamenlijk moment van maken, waarmee je de dag op een rustige en aangename manier begint. En keek je altijd vol verlangen naar buiten als de zon scheen, maar zat je acht uur binnen, achter je bureau? Nu kun je gezonde pauzes inlassen waarbij je gezonde wandelingetjes maakt. Zonder verantwoording af te hoeven leggen.

5 speerpunten

Bij het zelf indelen van je dag schuilt het gevaar erin dat je verleid wordt ineens toch iets anders te gaan doen, dan je van plan was. En de dag eindigt met een onbevredigend gevoel. Juist ook daarom is het bepalen van de structuur en het maken van een goede planning en volgen van routines wel echt belangrijk. Let daarbij extra op de volgende vijf speerpunten:

  1. Slapen: het is verleidelijk om in een soort vakantiemodus terecht te komen. Maar voor je het weet is je ochtend om en heeft niemand nog iets gedaan. Sta daarom op een vast tijdstip op en ga op een vast tijdstip naar bed. Houd voor kinderen ook min of meer de normale bedtijden aan.
  2. Eten: wanneer je op vaste momenten eet, creëer je momenten om te pauzeren, even samen te zijn met je gezin als je dat hebt, vergeet je niet om te eten en voorkom je dat je juist de hele dag door snackt.
  3. Verplichtingen: bepaal wanneer je met je werk bezig wilt zijn, hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt, en kijk of je dat kan afstemmen met eventuele huisgenoten. Wissel elkaar af als je kleinere kinderen hebt. Of werk juist tegelijk, als je met zijn tweeën bent of grotere kinderen hebt. Als iedereen op dezelfde tijden bezig is met zijn verplichtingen geeft dat ook een prettig gevoel van saamhorigheid.
  4. Huishouden: Maak een lijstje van alle taken die er zijn en bespreek bijvoorbeeld per week wie wat doet en wanneer. Dat voorkomt dat alles op een persoon aankomt en dat er onenigheid over ontstaat. Wanneer iedereen meedoet en zich betrokken voelt, kan zelfs het schoonmaakmoment van de dag – waarbij de een bijvoorbeeld stofzuigt en de ander de badkamer doet – een vrolijke toestand worden.
  5. Ontspanning: het gevaar van niet meer buitenhuis werken is dat je aan het werk blijft. Er is geen natuurlijk begin en einde. Terwijl ontspanning ook in deze tijd heel belangrijk is. Zet dus ook in je planning wanneer je iets gezelligs wilt doen, even online contact hebt met vrienden of familie, wanneer je even tijd voor jezelf neemt, en wanneer je wilt sporten. Fysiek actief blijven schiet er nu je aan huis gekluisterd bent, ook gemakkelijk bij in.

Let wel op om je niet te strikt aan je planning vast te houden: je kunt wel enigszins van het plan afwijken, omdat het moet of beter uitkomt. Die vrijheid hebt je nu eenmaal als jij zelf de structuur bepaalt!

Comments to: Het belang van structuur

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Care4Corona Fotoboek

Een selectie uit de 2.700 inzendingen voor de Care4Corona Fotowedstrijd, verzameld en gebundeld in dit unieke fotoboek. De heftige, ontroerende en inspirerende foto’s met verhalen laten een compleet beeld zien van de eerste maanden van de Coronacrisis in Nederland.

Bestel

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.