Deze week verhuizen ze naar een nieuw, eigenzinnig en karakteristiek pand. Een droom die uitkomt voor Christine van Dalen, oprichter van ‘Bureau voor Reuring’, dat al meer dan tien jaar succesvolle campagnes en evenementen ontwikkelt voor opdrachtgevers die reuring willen. Totdat corona een bruusk eind maakte aan alle mooie plannen en prognoses. ‘Mijn business werd volledig stilgelegd’

Maar liefst 80 % van alle Reuring-opdrachten valt onder de evenementenbranche. En laat dat nu de branche zijn die heel hard getroffen wordt door de coronacrisis. Christine van Dalen is, zoals ze zelf zegt; ‘voorzichtig en behoedzaam’, zeker als ondernemer. Zo heeft ze haar bureau stapje bij beetje uitgebouwd. Elk jaar een à twee mensen erbij. Dat maakt dat ze nu in dertien jaar tijd op achttien vaste reuringmakers zit.

Vrij snel

En dan ergens eind februari, verschijnen de eerste berichten over het coronavirus. Op de vraag wanneer de impact van corona echt tot haar doordrong, antwoordt ze gedecideerd: ‘ik voelde het vrij snel. Waar collega-bureaus nog brieven stuurden naar evenementbezoekers dat ‘alles veilig’ was en dat ‘de beurs gewoon doorging’, maakte zij zich vrijwel meteen zorgen. ‘Ik wist gewoon niet waar de groeiende angst toe zou gaan leiden. En dat wist niemand natuurlijk’.

Buffer voor slechte tijden

‘Na de officiële aankondiging van de lockdown en het verbod op alle evenementen, had ik echt even tijd nodig om orde op zaken te stellen in mijn hoofd’, vervolgt ze. ‘Ik maakte me in de eerste plaats zorgen om het behoud en de toekomst van mijn fijne team. En, ik had net mijn zorgvuldig opgebouwde buffer ‘voor slechte tijden’ in een immens pand in Amsterdam gestoken. Om twee maanden daarna te horen dat mijn business volledig werd stilgelegd voor onbepaalde tijd. Dat komt hard aan.’

Kleinere evenementen

Christine dacht er veel over na. ‘Nu is mijn hoofd weer straight en durf ik langzaam weer vooruit te kijken. Een evenement van duizend man in een theater zit er voorlopig niet in. Dus gaan we ons focussen op kleinere evenementen, filmproducties en online activiteiten. Dat kleinere evenementen minder opleveren, spreekt voor zich. Daar kunnen we nu niets aan veranderen’.

Medewerkers laten gaan

In de periode tot aan oktober neemt Reuring tot Christines grote verdriet afscheid van een aantal collega’s. ‘Ik had echt nooit gedacht dat ik mensen om financiële redenen zou moeten laten gaan. Op een economische crisis was ik wel voorbereid. Dat hoort bij ondernemen. Maar dat ik mensen die vol overtuiging en enthousiasme voor Reuring hebben gekozen, niet kan behouden, vind ik heel verdrietig.’

Het besef bij mijn team

‘Ook al voelde ik heel snel dat dit een serieus probleem zou worden, mijn reuringmakers beseften het pas veel later’. De eerste Google Meet vergadering van het bureau was nog lacherig. ‘Volgende week gaan we gewoon weer naar kantoor hoor’, dachten de meesten. ‘Elke meeting moest ik me weer opladen en gaan vertellen wat we gingen doen. Maar ik wist het niet. Ik probeerde ze alleen mee te nemen in wat er ging komen’. Pas toen een collega haar baan opzegde, en Christine aan het team vertelde dat zij haar niet ging vervangen, sijpelde het gevoel door dat ze dit jaar misschien niet zouden gaan groeien, of zelfs kleiner zouden worden.

Saamhorigheid

Toch ziet Christine ook positieve kanten aan deze crisis. Ze realiseert zich in de eerste plaats hoe waardevol het is dat de saamhorigheid zo groot is. ‘ Tussen collega’s, leveranciers, concurrenten en klanten. Zo belde mijn grootste klant meteen al om te zeggen dat ze er voor me waren. Dat is heel dierbaar. En een andere opdrachtgever wilde een kop koffie met ons drinken. Gewoon om een hart onder de riem te steken. En dat doe ik op mijn beurt bij anderen. Dat is misschien het mooie aan deze tijd. Die aandacht voor elkaar.’

Duurzaamheid

‘Een ander belangrijk aspect is dat we nu eindelijk een eerlijk gesprek over de duurzaamheid van onze sector voeren’, vertelt ze. ‘Want laten we eerlijk zijn: de evenementenbranche is NIET duurzaam. We bouwen podia, regelen eten en drinken, we laten mensen van heinde en verre ergens naartoe komen, om daarna alles weer af te breken of weg te gooien. Dan moet het event wel ECHT de moeite waard zijn. Aan de andere kant zal het belang van samenkomen niet meer ter discussie staan na deze periode van ‘social distancing’. En dat is ook precies waar ik naar uitkijk; mooie producties neerzetten, die ontzettend de moeite waard zijn om bij te wonen. Reuring maken.’ 

Comments to: ‘Ik durf langzaam weer vooruit te kijken’

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Care4Corona Fotoboek

Een selectie uit de 2.700 inzendingen voor de Care4Corona Fotowedstrijd, verzameld en gebundeld in dit unieke fotoboek. De heftige, ontroerende en inspirerende foto’s met verhalen laten een compleet beeld zien van de eerste maanden van de Coronacrisis in Nederland.

Bestel

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.