Word jij in deze roerige tijden regelmatig overmand door angst, stress en andere negatieve gevoelens? Waarschijnlijk gaat jouw monkey mind steeds met je aan de haal. Door je te focussen op je ademhaling kun je er korte metten mee maken.

In mijn eerste blog heb ik geschreven dat je hersenen geen verschil zien tussen waarheid of fantasie. Een beeld wordt direct doorgestuurd naar je onderbewuste en voor waarheid aangezien. Pas daarna krijgt ‘jouw bewuste’ kans te reageren (kleine kinderen kunnen dit niet). Dus hoe meer je je voedt met negativiteit, en je hersenen dit voor waar nemen, hoe meer je lichaam en geest daarin meegaan en hier dus ook negatief op reageren. Je wordt down of moedeloos, je hormoonhuishouding kan ontregelt raken en het is niet goed voor je immuunsysteem. En een goed immuunsysteem hebben we juist nodig om gezond te blijven.

Kiezen voor positief of negatief

We hebben wel 50 duizend gedachten per dag waarvan er maar vijfduizend nieuw zijn. We denken van alles en de negatieve gedachten die we hebben herhalen we (onbewust) elke dag. Bij de vijfduizend nieuwe gedachten kunnen we een keuze maken om hier positieve of nog meer negatieve gedachten van te maken. Daarbij houdt een emotie gemiddeld maar 90 seconde aan, maar houden we die meestal met onze gedachten langer in stand. Leuk als het om een positieve emotie gaat, maar bij negatieve emoties zoals boosheid, verdriet, angst of frustratie, is dit zonde van onze tijd en voelen we ons dus vaak langer naar en ellendig dan eigenlijk nodig is. De keus om aan een gedachte een positie lading te geven, lijkt me dan ook simpel. Maar daar moet je wel wat voor doen.

Positiviteits oefening

Een simpele, maar effectieve oefening om te stoppen met al die negatieve gedachten, is je te focussen op je ademhaling.

Kijk voor het leuke (Engelstalige) filmpje over de monkey mind: How to train your monkey mind (YouTube).

Monkey mind

De boeddhistische theorie over “the monkey mind” geeft een mooie uitleg over hoe een aapje als het ware jouw gedachten beheerst. En net zoals een aap van de ene tak naar de andere slingert, zo slingeren ook onze gedachten van de ene naar de andere kant. Vaak zijn dit negatieve gedachten die angst en stress oproepen. Helaas kun je die onrustige aap niet kalmeren met een banaan, maar wel een beetje temperen door hem een opdracht te geven: laat hem focussen op je ademhaling.

Positief in, negatief uit

Focus op hoe je in- en uitademt, al is het maar een paar keer. Focus op hoe je bij het inademen nieuwe, positieve energie inademt en bij het uitademen oude, negatieve energie weer uitademt. Als het lukt, adem dan zo veel mogelijk naar je buik. Zeker in onzekere situaties zijn we geneigd hoog te ademen (borstademhaling) terwijl dat alleen maar onrustiger maakt. Onze natuurlijke ademhaling is de buikademhaling, die kalmeert. Kijk maar eens hoe baby’s en kleine kindjes ademen. Zo kun jij op het moment dat je je bewust bent van je negatieve gedachten meteen focussen op je ademhaling.  

Oerbrein

Nou zal je merken dat de negatieve gedachten weer heel snel kunnen terugkomen, want dat is namelijk wat je gewend bent – en wat je monkey mind nu eenmaal doet -. En ook logisch, want al in de oertijd hadden we hetzelfde mechanisme. Er dreigde gevaar dus dat betekende alert zijn, bedenken en overdenken wat er kan gebeuren en hoe het gevaar te ontwijken. Heel functioneel dus. Toen tenminste. Vandaag de dag komen we niet meer zo snel met dat soort acuut gevaar in aanraking, het mechanisme is eigenlijk niet meer nodig. Maar dat weet ons oerbrein niet.

Positieve voeding

Het enige wat helpt is daarom elke keer weer terug te gaan naar je ademhaling. Dat werkt om het oude mechanisme te onderbreken en jezelf minder lang te voeden met negativteit. Wat mij betreft voeg je er nog van alles aan toe, voed je je jezelf met positieve zaken. Naast de ademhaling zeg je allerlei geweldige dingen in jezelf. Over wat goed, mooi en positief is, aan jezelf en je leven. En geniet je van deze positiviteit, die heel goed voor is jezelf en je oh zo belangrijke immuunsysteem.

Comments to: Monkey Mind

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Rubrieken

Care4corona Fotowedstrijd

Tentoonstelling fotowedstrijd

Van zaterdag 8 augustus t/m zondag 20 september is de tentoonstelling PANdemIC te zien in Museum Hilversum met foto’s van de Care4Corona Fotowedstrijd. Reserveer kaartjes voor de tentoonstelling

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.