Inzichten waar je beter van gaat slapen, dáár zoekt journalist Catelijne Elzes naar. Samen met illustrator/schrijver Deborah Freriks maakte ze het boek ‘Van dit boek ga je beter slapen (en je wordt er knapper van)’. De komende weken deelt ze haar ontdekkingen met ons. Omdat ze iedereen een betere nachtrust gunt.

‘Serial-wakker-ligger’

Herken je dat? Je valt ’s avonds makkelijk in slaap, maar tussen 2 en 5 wil het niet meer? Je komt aan ongeveer zes uur per nacht, wat best nog redelijk lijkt. Als dan blijkt dat na twee nachten van zes uur de kans op een auto-ongeluk verdubbelt, is dit ineens niet zo redelijk meer. Het is de kunst om ’s nachts niet in gepieker te vervallen.

’s Nachts lijkt alles zwaarder omdat je prefrontale cortex het niet zo goed doet. Dat is het hersengebied dat je emoties reguleert. Bovendien is er geen afleiding en dus beginnen veel mensen dan te malen. Dat je even wakker wordt omdat je moet plassen is misschien niet te vermijden. Maar eenmaal wakker hoef je je jezelf niet gek te maken met alles wat je nog moet doen, dingen die niet zo zijn gelopen als je wilde of dingen die misschien niet zo gaan lopen als je wil.

Ben jij zo’n serial-wakker-ligger? Deze twee anti-piekeroefeningen hebben zich bewezen:

1. De ‘Fantaseer jezelf blij-oefening’

Deze is afkomstig van de Amerikaanse hersenwetenschapper Srini Pillay. Het is een vorm van dagdromen, maar het werkt ook ’s nachts. Voel even hoe je in je bed ligt. Wees je bewust van het feit dat je je gedachten vrij gaat laten en fantaseer je blij. Bedenk bijvoorbeeld dat je op een tropisch strand bent met warmte, een briesje en vrolijkheid om je heen. Wat ruik je? Waar zit of lig je op? Wat hoor je allemaal voor mooie geluiden (de zee? Tropische vogels?). Drink je iets lekkers? Er komt iemand langs en jullie nemen samen een duik. Hoe is die ervaring? Spreek al je zintuigen aan en zie alle details voor je.

2. De ‘Denk jezelf in slaap-oefening’

Aan de universiteit van British Columbia ontdekten wetenschappers dat een specifieke manier van denken voorafgaat aan het in slaap vallen. Imiteer je deze manier van denken, dan zet je je brein als het ware in de bijna-slapen stand, en val je makkelijker in slaap.

Het gaat zo: kies een willekeurige letter en bedenk een voorwerp of dier dat hiermee begint. Bijvoorbeeld ‘trampoline’. Zie het voor je, neem je tijd. Daarna bijvoorbeeld ‘tas’, en zo verder. Weet je niks meer met die letter, ga dan door met een andere beginletter. Kies wel steeds neutrale dingen waar je geen emotionele reactie op hebt. Als je panisch bent voor spinnen is ‘tarantula’ niet jouw woord.

Succes en slaap lekker!

Rubrieken

Care4corona Fotowedstrijd

Tentoonstelling fotowedstrijd

Van zaterdag 8 augustus t/m zondag 20 september zal de tentoonstelling PANdemIC in Museum Hilversum te zien zijn met foto’s van de Care4Corona Fotowedstrijd. Reserveer kaartjes voor de tentoonstelling

Hou me op de hoogte?

Schrijf je in en blijf per mail op de hoogte van nieuwe artikelen:

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.